مطلبی در مورد
مدارک لازم برای تعویض کارت ملی و تبدیل به کارت ملی هوشمند ارائه شده است ، در صورتی که محتوای این پست مورد توجه تان واقع شده است، می توانید برای مشاهده مطالب بیشتر در این موضوع به دسته بندی
اخبار اقتصادی مراجعه کنید
تعویض کارت ملی قدیمی به کارت های ملی هوشمند مبحثی است که این روزها بسیار داغ شده است. به راستی چرا باید کارت ملی خود را تعویض کنیم؟

مراحل تبدیل کارت ملی به کارت ملی هوشمند و مدارک مورد نیاز
کارت ملی هوشمند ملی کارتی دیجیتالی است که قابلیت ذخیره کردن اطلاعات افراد مانند اطلاعات ازدواج، اثر انگشت ها، اطلاعات فرزندان، مشخصات هویتی و دیگر اطلاعات ضروری را دارد. با توجه به اینکه از موبایل برای کارهای بانکی استفاده می شوند اما می توان کارت هوشمند ملی را روی موبایل قرار داد و با کمک نرم افزارهای بانکی کارهای بانکی را انجام داد. هویت فرد از طریق تراشه ای که روی کارت موجود است احراز می شود.
همچنین کارت هوشمند ملی به تصدیق هویت در فضای مجازی کمک می کند، مخاطبان شبکههای اطلاعاتی دستگاهها توسط این کارت شناسایی میشوند و سپس به فرد خدمات ارائه میدهند. در واقع امضای الکترونیک، کدپستی، اثر انگشت و اطلاعات هویتی در تراشه کارت هوشمند ملی وجود دارد و فرد میتواند در فضای مجازی و اینترنت خود را معرفی کند و از اپلیکیشنهای مختلف در فضای اینترنت استفاده کند. کارت شناسایی ملی موجب احراز هویت در فضای واقعی میشد، اما کارت ملی هوشمند این کار را در فضای مجازی نیز انجام میدهد.
واجدین شرایط برای ثبت نام و تعویض کارت ملی
برای دریافت کارت هوشمند ملی پر کردن فرم غیر حضوری و حضور افراد در دفاتر الزامی است. بنابراین هم باید در سامانه ثبت نام کارت ملی اطلاعات را ثبت کنیم و هم در مراکز مربوطه حضور یابیم.
در ابتدا میبایست به سامانه مربوط به ثبت نام کارت ملی با آدرس www.ncr.ir مراجعه نمود.
- کلیه اتباع ایرانی بالای 15 سال تمام که دارای شناسنامه معتبر عکس دار می باشند و تاکنون (کارت شناسائی ملی / کارت هوشمند ملی)دریافت ننموده اند. ( کارت اولی ها )
- کسانی که کارت شناسایی ملی خود را مفقود نموده ویا یکی ازاقلام اطلاعاتی مندرج بر روی کارت شناسایی ملی خود را تغییر داده اند از قبیل(نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، شماره شناسنامه، نام پدر)
- هزینه صدور کارت هوشمند ملی مطابق تعرفه دولتی ( مبلغ 000‚200 ریال) می باشد که در زمان پیش ثبت نام روی پورتال مربوطه بصورت الکترونیکی دریافت میگردد .
- همچنین هزینه تکمیل مراحل در خواست کارت در دفاتر پستی و پیشخوان خدمات دولت، حداکثر ( مبلغ 000‚90 ریال) برای کلان شهرها و برای سایر شهرها با تصویب کارگروه مربوطه بوده و چنانچه تحویل کارت هم توسط دفاتر مذکور انجام پذیرد، ( مبلغ 000‚20 ریال) جداگانه دریافت میگردد.
- شایان ذکر است که تکمیل فرم درخواست یا تحویل کارت در ادارات سازمان بدون اخذ هزینه خواهد بود
- پس از پر کردن قسمت اطلاعات شخصی و ثبت نهایی صفحه ای به مانند صفحه زیر برای ورود به درگاه بانک برای پرداخت الکترونیکی هزینه تعرفه صدور کارت هوشمند ملی باز خواهد شد.
- پس از پرداخت اینترنتی از طرف سایت پذیرنده به شما کد رهگیری خواهد داد. در پایین صفحه میتوانید با توجه به اولویت مکانی، اولویت زمانی و یا انتخاب دفتر پستی، دفتر پیشخوان و دفتر ثبت احوال محل مورد نیاز برای مراجعه حضوری را مشخص کنید. ضمنا میتوانید تاریخ مراجعه و میزان ظرفیت خالی یا پر در آن دفاتر خدماتی را مشاهده کنید.
- پس از تعیین محل مراجعه صفحه ای با مشخصات زیر به شما نمایش داده میشود که میبایست در زمان حضور در دفاتر پستی و پیشخوان دولت این تصویر را چاپ کرده و همراه خود داشته باشید.
وجه: حضور متقاضی در دفتر ثبت نام با در دست داشتن اصل شناسنامه عکس دار، کد پستی، آدرس محل سکونت و شماره تلفن ثابت و همراه الزامی می باشد. ضمناً نظر به اینکه در همه دفاتر ثبت نام ، واحد عکس برداری مستقر می باشد پیشنهاد می شود با آمادگی کامل مراجعه فرمایید.
پیگیری صدور کارت ملی هوشمند
متقاضیان دریافت کارت ملی هوشمند پس از انجام مراحل بالا و حضور در دفاتر خدماتی به منظور درخواست کارت ملی میتوانند از طریق سایت اینترنتی www.ncr.ir و با کلیک روی گزینه مشاهده وضعیت نسبت به صدور و یا عدم صدور کارت خود آگاهی یابند.
مدت زمان صدور کارت چقدر است؟
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به کوتاه شدن مدت اخذ کارت ملی به 15 روز گفت: پیشتر فرآیند تعویض کارت ملی 4 ماهه بود که امروز این مقدار به 15 تا 30 روز کاهش یافته است، مردم بدانند که الزامی به تعویض شناسنامه نیست مگر آنکه آسیب دیده باشد که در صورت تعویض، حداقل یک و حداکثر سه روزه تحویل متقاضیان می شود.
کلام آخر
هزینه نهایی دریافت کارت ملی هوشمند نباید بیشتر از 31 هزار تومان باشد و مردم در صورت مشاهده اخذ مبلغ بیشتر از طرف دفاتر، میتوانند از طریق شماره های زیر موارد تخلف را گزارش دهند.
رسیدگی به امور دفاتر پیشخوان دولت: ۰۲۱۶۱۹۱۲۲۲۲
رسیدگی به امور دفاتر پستی: ۰۲۱۸۴۴۷۰۰۰۰
رسیدگی به امور ثبت احوال: ۰۲۱۶۶۷۱۰۲۷۰